مقدمه
کتابخانه مرکز پزشکی قائم (عج) ازسال 1351 فعالیت خود را با حدود 2000 عنوان کتاب فارسی و لاتین آغاز نمود. ما به عنوان یکی از کتابخانه های دانشگاه، رسالت، چشمانداز، ارزشها و اهداف راهبردی کتابخانههای دانشگاه را به اشتراک میگذاریم و تلاش میکنیم تا آنها را سرمشق قرار دهیم. کتابخانه به منظور حمایت از برنامه های آموزشی، پژوهشی و درمانی بیمارستان اطلاعات و منابع مورد نیاز کاربران را تهیه می کند. کاربران اصلی کتابخانه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.
در تدوین برنامه راهبردی کتابخانه تلاش گردیده است با در نظر گرفتن برنامه ها و اهداف بیمارستان، بهترین خدمات برای کاربران شناسایی و گردآوری شود.
رسالت
كتابخانه بیمارستان قائم(عج) یکی از مهمترين اركان بیمارستان بوده، رسالت آن حمايت از برنامههاي آموزشي، پژوهشي و درمانی سازمان ميباشد. بنابراین گردآوری و سازماندهی مجموعه ای از منابع و خدمات متناسب با نیازهای اطلاعاتی جامعه کتابخانه اعم از اعضاي هيات علمي، دانشجويان و کارکنان، بر پایه فناوری های جدید از مهمترين رسالت هاي اين واحد می باشد.
ماموریت
ماموريت كتابخانه شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران با استفاده از فناوری های نوین، تقويت آموزش و فعاليتهاي پژوهشي بیمارستان و حمايت از تلاشهاي بیمارستان در جهت ارتقاي سلامت، از طريق دسترسي به اطلاعات مورد نياز براي مراجعان به كتابخانه است.
چشم انداز
کتابخانه تلاش میکند ضمن ارایه خدمات متنوع در جهت حمایت از برنامه های آموزشی و پژوهشی بیمارستان براساس استانداردهای کتابخانه های بیمارستانی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، به عنوان غنی ترین کتابخانه در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح گردد.
خط مشی مجموعه سازی
هدف تمامی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، شناسایی نیازهای اطلاعاتی، گردآوری منابع و دسترس پذیری اطلاعات است. در همین راستا کتابخانه ها به ترتیب دارای سه وظیفه مهم 1. مجموعه سازی. 2. گردآوری. و 3. اشاعه اطلاعات هستند. مجموعه سازی نخستین و مهمترین وظیفه هر کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی است، که بطور مستقیم بر روی دو مرحله دیگر یعنی گردآوری و اشاعه اطلاعات و در نتیجه کیفیت و کمیت منابع اثر گذار است. مرحله دوم گرد آوری و تامین منابع اطلاعاتی است که باید متناسب با نیازهای مراجعه کنندگان کتابخانه انجام شود. در مرحله سوم که دسترس پذیری یا همان اشاعه اطلاعات است، منابع اطلاعاتی باید به صورت درست و به موقع، به دست مراجعه کنندگان کتابخانه جهت رفع نیازهای اطلاعاتی برسد.
بنابراین هرچقدر مجموعه سازی غنی تر باشد، بالطبع رفع نیاز اطلاعاتی مراجعه کنندگان بهتر صورت گرفته و در نهایت منجر به افزایش میزان استفاده بیشتر از کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی خواهد گردید.
باتوجه به مطالب بالا داشتن یک خط مشی مدون مجموعه سازی در کتابخانه بیمارستانی حائز اهمیت بالایی است.
تعاریف
- مجموعه سازی
ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺳﺎزي ﻋﺒﺎرﺗﺴﺖ از ﻋﻤﻞ ﯾﺎ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻧﯿﺎزﺳﻨﺠﯽ، اﻧﺘﺨﺎب، ﺳﻔﺎرش، ﺗﻬﯿﻪ و دﺳﺘﺮس ﭘﺬﯾﺮ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻣﺤﺘﻮاي ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ از راه ﻫﺎي ﺧﺮﯾﺪ، ﻣﺒﺎدﻟﻪ ﯾﺎ ﺳﺎﯾﺮ روش ﻫﺎي ﻣﺮﺳﻮم و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺪاوم آن ﻫﺎ
- جامعه کتابخانه
استفاده کنندگان از امکانات کتابخانه های دانشگاه به چهار گروه تقسیم می شوند:
- اعضای هیات علمی شاغل و بازشنسته دانشگاه
- دانشجویان دانشگاه در سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و دوره های تکمیلی
- کلیه کارکنان دانشگاه که عضویت آنها بر حسب نیاز ایشان به منابع کتابخانه ها، تاییده شده است
- متقاضیان عضویت در کتابخانه های دانشگاه طبق تفاهم نامه همکاری بین کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فردوسی مشهد
- منابع کتابخانه
منابع کتابخانه شامل کتاب های لاتین، کتاب های فارسی و منابع الکترونیک می باشد.
- دامنه و پوشش
کلیه منابع مورد نیاز گروه های آموزشی مرکز شامل بیماری های داخلی، جراحی عمومی، زنان و مامایی، بیهوشی، بیماری های کلیه، بیماری های قلب و عروق، بیماری های کودکان، بیماری های مغز و اعصاب، ایمونولوژی و آلرژی، جراحی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، آسیب شناسی، رادیولوژی، جراحی توراکس
انتخاب و گزینش منابع
انتخاب کتاب براساس نیازهای اطلاعاتی جامعه استفاده کننده، رشته ها و گروه های آموزشی مرکز، بودجه اختصاص یافته و تقسیم بین گروه های آموزشی صورت می گیرد.
کمیته انتخاب منابع
در انتخاب و سفارش منابع علاوه بر سرپرست کتابخانه، مسئول و کتابداران، اعضای هیات علمی و دانشجویان نیز نقش فعال دارند.
معیارهای انتخاب منابع
- مرتبط با رشته ها و گروه های آموزشی مرکز
- اعتبار نویسنده، مترجم و ناشر
- روزآمد بودن منابع
- نیاز جامعه استفاده کننده
- شکل ظاهری و کیفیت صحافی کتب
روش تهیه منابع
- خرید
خرید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نمایشگاه های فصلی و یا ناشران تخصصی سطح شهر صورت می گیرد.
- اهدا
بخشی از منابع کتابخانه از طریق اهدا دریافت می شود. کتابداران پس از بررسی، منابع مورد نیاز کتابخانه را انتخاب می کنند.
نحوه سفارش و خرید منابع
سفارش کتاب توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان پس از تکمیل فرم سفارش کتاب، و بررسی منابع درخواستی توسط کتابداران صورت می گیرد. منابعی که نیاز به بررسی متخصص موضوعی دارد به گروه آموزشی ارجاع داده می شود و پس از تایید، فهرستی از منابع باتوجه به رفرنس های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت جهت سفارش و خرید توسط کتابداران تهیه می شود.
بودجه
بخش اصلی بودجه برای خرید منابع توسط مدیریت بیمارستان براساس تعداد گروه های آموزشی و منابع مورد نیاز جامعه استفاده کننده اختصاص داده می شود. قسمتی از میزان بودجه نیز توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مشخص می گردد.
وجین
وجین مجموعه به منظور روزآمد نگه داشتن منابع کتابخانه براساس بررسی و بازنگری مجموعه کتابخانه صورت می گیرد.
معیارهای وجین
- کتابهای فرسوده که قابل صحافی نیستند.
- نسخه های تکراری از یک عنوان که مازاد بر نیاز جامعه استفاده کننده باشند.
- کتابهایی که از نظر محتوا قدیمی شده اند و ویرایش جدید آن در مجموعه موجود می باشد. (نگهداری یک نسخه از ویرایش قدیمی آن در کتابخانه ضروری است)
فرآیندهای کتابخانه
- برگزاری وبینار آموزشی
- آماده سازی کتاب
- صحافی منابع
- برگشت کتاب
- مراجعه به بخش اینترنت و اطلاع رسانی
- تسویه حساب
- تمدید کتاب
- سفارش و خرید کتاب
- عضویت در کتابخانه
- فهرست نویسی و رده بندی
- وجین منابع
- امانت کتاب
- ثبت کتاب
مسئولیت های حرفه ای و حقوقی
شرح وظایف مسئول کتابخانه
- تدوین، بازنگری و اصلاح دستورالعملهای کاری و اولویت بندی های امور بخش ها
- پیاده سازی استانداردهای کتابخانه های بیمارستانی مطابق با استانداردهای ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت
- نظارت بر فرآیند کارها و پیشرفت امور
- تهیه محتوا و به روزرسانی وب سايت كتابخانه
- انجام امور مربوط به اعتباربخشی و ارزشیابی کتابخانه (تهیه و تدوین شاخص، خط مشی، فلوچارت فرآیندهای کاری بخش های مختلف کتابخانه، برنامه خطر کتابخانه، تهیه فرم pdp (برنامه توسعه فردی)، برگزاری آزمون های مربوط به فرم pdp (تهیه منبع، طراحی سوالات آزمون، برگزاری آزمون در محل کتابخانه و ارایه گزارش به واحد آموزش بیمارستان)، تشکیل پرونده پرسنلی کتابداران براساس فرم اعتباربخشی، تهیه لیست توانمندی های پرسنل، برگزاری آزمون کتبی اولیه و اقدامات اصلاحی، برگزاری آزمون کتبی صلاحیت دوره ای و اقدامات اصلاحی و ...)
- شرکت در جلسات اعتباربخشی، بهبودکیفیت، شورای امور اداری و ارایه گزارش به مدیریت بیمارستان و دفتر بهبود کیفیت
- انجام امور مربوط به جا به جایی اعتبار از معاونت های پژوهشی و آموزشی دانشگاه به بیمارستان جهت خرید کتاب و تجهیزات مورد نیاز کتابخانه (امور مربوط به حسابداری معاونت ها و ذی حسابی شهرک دانش و سلامت)
- اجرای مصوبات کمیته تخصصی کتابخانه
- همکاری با کارکنان در بخشهای مختلف کتابخانه و انجام کار گروهی
- آشنایی با نيازهاي اطلاعاتي و تخصصي جامعه كتابخانه
- پیش بینی، تامین و تنظیم بودجه برای ایجاد تعادل موضوعی مجموعه
- برنامه ریزی و نظارت بر امور انتخاب، سفارش و تهیه منابع مورد نیاز با توجه به در خواست های جامعه استفاده کننده از کتابخانه
- ارتباط با اعضای هیات علمی و دانشجویان و انجام نیاز سنجی جهت گزینش منابع
- برنامه ریزی و کنترل اجرای وجین در کتابخانه
- برنامه ریزی و کنترل شلف خوانی در کتابخانه
- هماهنگی و ارسال منابع جهت صحافی و زیراکس، خدمات پرینت و رایت سی دی
- انجام امور مربوط به فهرستنویسی و رده بندی توصیفی و تحلیلی منابع
- نظارت بر انجام صحیح امور مربوط به سازماندهی، فهرستنویسی توصیفی و تحلیلی، رده بندی و آماده سازی منابع
- ارتباط و همکاری با کتابخانه مرکزی در توسعه نرم افزار کتابخانه و ارائه آموزش های لازم به همکاران
- نظارت بر ارائه خدمات جستجوی منابع اطلاعاتی از پایگاه های اطلاعاتی پزشکی به اعضای کتابخانه
- نظارت بر ثبت اطلاعات مربوط به کتب الکترونیکی در محيط sharepoint
- نظارت بر انجام صحیح امور امانت، چگونگی آمار گیری و گزارش از سیستم امانت
- نظارت بر امور سالن های مطالعه
شرح وظایف کتابدار بخش امانت
- آشنایی با آيين نامه مصوب كتابخانه هاي دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- آشنايي كافي با نرم افزار كتابخانه براي انجام اموري مانند جستجوی منابع، امانت، تهيه گزارش هاي آماري و ...
- استفاده از نرم افزار جامع كتابخانه هاي دانشگاه براي، امانت و برگشت منابع، تسویه حساب و ...
- شناخت نيازهاي اطلاعاتي و تخصصي جامعه کتابخانه
- همکاری در انتخاب و سفارش کتب مورد نیاز اعضای کتابخانه
- امانت و برگشت منابع مورد درخواست اعضاي كتابخانه با دقت و مطابق با آيين نامه
- کنترل نظم و ترتيب منابع در قفسه از نظر رده بندي و شكل ظاهري
- پاسخگويي و راهنمایی به مراجعان بخش های امانت و گردش كتاب، مرجع و نشریات
- ارائه آموزش هاي لازم به اعضای کتابخانه درمورد "شيوه استفاده از منابع كتابخانه"
- تهیه گزارش هاي آماري / پيگيري ديركردها/ آمارهاي روزانه، ماهانه و سالانه مربوط به بخش امانت و ديركرد منابع
- وجین و پالایش مجموعه
- شلف خوانی مجموعه
- تهیه فرآیندهای کاری
- کنترل بر تردد مراجعه کنندگان سالن های مطالعه
شرح وظایف کتابدار بخش اینترنت و اطلاع رسانی
- داشتن اطلاعات كافي درخصوص شيوه جستجوي علمي و استراتژي جستجو
- آموزش، راهنمایی و ثبت نام اولیه اعضای هیات علمی بیمارستان در سامانه های علم سنجی
- تسلط كافي در كار با رايانه
- آشنايي و تسلط كافي با محيط وب و ابزارهاي جستجوي آن
- تسلط در عمليات ذخيره و چاپ نتايج كاوش براي مراجعه كننده
- آموزش شيوه كاوش در منابع اطلاعاتي گوناگون به مراجعه كننده
- تسلط در كار با اصطلاحنامه پزشكي MeSH در محيط PubMed و ديگر پایگاه های اطلاعاتی پزشکی
- آگاهی از منابع اطلاعاتي در دسترس و فعال " كنسرسيوم وزارت بهداشت و درمان"
- گردآوری کتب الکترونیکی
- انجام امور مربوط به آماده سازی سی دی جهت امانت
- کنترل نظم و ترتيب سی دی در قفسه از نظر رده بندي و شكل ظاهري
- امانت و برگشت سی دی مورد درخواست اعضاي كتابخانه با دقت و مطابق با آيين نامه
- تهیه گزارش هاي آماري و پيگيري ديركردها
- پیگیری امور مربوط به بخش اینترنت و اطلاع رسانی
- ثبت کتب در دفتر ثبت اموالی
- تهيه، چاپ و نصب جيب و برگه هاي امانت در محل مخصوص كتاب
- وجین و پالایش مجموعه
- شلف خوانی مجموعه
- تهیه فرآیندهای کاری
- کنترل بر تردد مراجعه کنندگان سالن های مطالعه
- ثبت اثر انگشت اعضا در نرم افزار تردد کنترل
شرح وظایف کتابدار بخش پژوهشی
- داشتن اطلاعات كافي درخصوص شيوه جستجوي علمي و استراتژي جستجو
- آموزش، راهنمایی و ثبت نام اولیه اعضای هیات علمی بیمارستان در سامانه های علم سنجی
- برگزاری وبینارهای آموزشی
- تسلط كافي در كار با رايانه
- آشنايي و تسلط كافي با محيط وب و ابزارهاي جستجوي آن
- تسلط در عمليات ذخيره و چاپ نتايج كاوش براي مراجعه كننده
- آموزش شيوه كاوش در منابع اطلاعاتي گوناگون به مراجعه كننده
- تسلط در كار با اصطلاحنامه پزشكي MeSH در محيط PubMed و ديگر پایگاه های اطلاعاتی پزشکی
- آگاهی از منابع اطلاعاتي در دسترس و فعال " كنسرسيوم وزارت بهداشت و درمان"
- گردآوری کتب الکترونیکی
- تهیه گزارش هاي آماري و پيگيري ديركردها
- نصب جيب و برگه هاي امانت در محل مخصوص كتاب
- وجین و پالایش مجموعه
- شلف خوانی مجموعه
- تهیه فرآیندهای کاری
- کنترل بر تردد مراجعه کنندگان سالن های مطالعه
شناسایی و تجریه و تحلیل نیاز کاربران کتابخانه
جامعه استفاده کننده از کتابخانه
استفاده کنندگان از امکانات کتابخانه های دانشگاه به چهار گروه تقسیم می شوند:
- اعضای هیات علمی شاغل و بازنشسته دانشگاه
- دانشجویان دانشگاه در سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و دوره های تکمیلی
- کلیه کارکنان دانشگاه که عضویت آنها بر حسب نیاز ایشان به منابع کتابخانه ها، تاییده شده است.
- متقاضیان عضویت در کتابخانه های دانشگاه طبق تفاهم نامه همکاری بین کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فردوسی مشهد
شناسایی و تحلیل نیاز کاربران کتابخانه
نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه با تکمیل فرم های نیازسنجی (برگزاری کارگاه آموزشی و خرید کتاب) توسط اعضای کتابخانه و اساتید گروه های مختلف آموزشی شناسایی می شود. در نهایت با جمع بندی صورت گرفته باتوجه به امکانات و بودجه، کتابخانه در جهت رفع نیاز کاربران و تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی قدم برمیدارد.
نقاط قوت
- بکارگیری نرم افزار کتابخانه ای مناسب
- در دسترس بودن منابع اطلاعاتی در کتابخانه
- اداره بخش امانت به صورت سیستم قفسه باز
- وجود کتب الکترونیکی لاتین
- دانش و مهارت مناسب کتابداران در انجام امور
- روحیه مشارکتی بین همکاران در انجام کارهای گروهی
- وجود مدیر دارای مدرک کتابداری و اطلاع رسانی
- برگزاری وبینارهای آموزشی
- انجام صحافی کتب در حد رفع نیاز کتابخانه
- فعال بودن سالن های مطالعه تا ساعت 24 در تمام روزهای سال حتی روزهای تعطیل
- وجود اتاق محقق جهت استفاده اعضای هیات علمی و دستیاران فوق تحصصی و تخصصی
- وجود اتاق بحث جهت استفاده اعضای کتابخانه به صورت گروهی
- غنی بودن نسبی منابع کتابخانه و پوشش موضوعی گسترده با توجه به گروه های آموزشی مختلف
- وجود دو دستگاه وای فای جهت استفاده اعضای کتابخانه
- مهارت کتابداران با روشهای مختلف جستجوی اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی پزشکی
- زیباسازی فضای کتابخانه با استفاده از طراحی کتابهای وجینی
- ایجاد تغییرات در راستای نیازهای اعضای کتابخانه و ارایه خدمات بهتر
- برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت مطابق با نیازهای کارکنان
نقاط ضعف
- فضای فیزیکی غیراستاندارد کتابخانه
- کاهش بودجه برای خرید منابع چاپی و الکترونیکی و ارتقای سیستم ها و تجهیزات
- کمبود نیروی انسانی با توجه به تعداد مراجعین، بخشهای کتابخانه و خدمات و فعالیتها
- نامناسب بودن میزها و صندلی های سالن های مطالعه
- عدم سیستم اطفا حریق
- قدیمی بودن رایانه های کاربران و پرسنل کتابخانه
- سرعت پایین اینترنت
- تعداد محدود نسخه های کتب با توجه به تعداد دانشجویان
- حجم پایین اکانت اینترنت کتابداران
- فقدان امکانات و تجهیزات کافی در برگزاری کارگاه های آموزشی
- فقدان گیت امنیتی مناسب
- فقدان دستگاه بارکد خوان
فرصت ها
- ارزیابی کتابخانه های بیمارستانی براساس پیاده سازی استانداردهای کتابخانه های بیمارستانی در سطح کشور
- رسانه های و شبکه های اجتماعی جهت معرفی خدمات و فعالیت های کتابخانه در راستای جذب کاربران به کتابخانه
- پیشرفت علم اطلاعات و فناوری
- وجود انجمنهای کتابداری در سطح ملی و بین المللی و استفاده از تجارب آنها
- جذب کتابدار پزشکی و غیرپزشکی مشمول قانون خدمت پیراپزشکان
- استفاده از نظرات اعضای کتابخانه در تصمیم گیری ها و ارایه خدمات بهتر
تهدیدات
- کنترل و مدیریت شبکه های اجتماعی با توجه به سرعت پایین اینترنت و حجم پایین اینترنت اکانت کتابداران
- عدم آشنایی مدیران با نقش کتابخانه ها در ارتقای اهداف آموزشی و پژوهشی سازمان
- کاهش جذب نیروی کتابدار تمام وقت از طریق آزمون استخدام کشوری
- کاهش سرعت اینترنت
- افزایش هزینه های چاپ و نشر و فناوری
- عدم تخصیص بودجه متناسب با نیازهای کتابخانه
هدف کلی
حمایت از اهداف آموزشی، پژوهشی و درمانی بیمارستان از طریق فراهم آوری منابع اطلاعاتی (چاپی و الکترونیکی)، ذخیره سازی، سازماندهی و اشاعه بهینه اطلاعات به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی، پژوهشگران، دانشجویان، کارکنان و سایر کاربران.
اهداف کوتاه مدت
- شناسایی نیازهای اطلاعاتی اعضای کتابخانه
- فراهم آوری و سازماندهی کتب تخصصی و اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان
- فهرستنویسی، رده بندی و آماده سازی کتابهای فارسی و لاتین
- راهنمایی و آموزش اعضای کتابخانه در بازیابی اطلاعات و استفاده بهتر از منابع
- تهیه راهنماها و بروشورهای آموزشی مورد نیاز اعضای کتابخانه
- تهیه محتوا و به روز رسانی وب سایت کتابخانه
- تامین، فراهم آوری و ساماندهی کتب الکترونیک
- ارتقاء و افزایش سیستم رایانه ای کتابخانه
- آموزش مداوم کتابداران جهت به کارگیری شیوه های نوین کتابداری در ارایه خدمات به مراجعین
- بهبود فرآیندهای انجام کار
- وجین دوره ای کتابها طبق آیین نامه
اهداف بلند مدت
- استانداردسازی کتابخانه و خدمات آن براساس "استدانداردهای کتباخانه های بیمارستانی ایران"
- ثبت نام اعضای هیات علمی بیمارستان در سامانه های علم سنجی
- گردآوری مجموعه ای غنی از کتب تخصصی پزشکی
- فراهم آوردن امکانات مناسب برای استفاده از منابع در داخل کتابخانه
- راه اندازی کارگاه های آموزشی سواد اطلاعاتی برای اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان
برنامه های عملیاتی
- برگزاری دوره های آموزشی به صورت وبینار براساس نیازهای اطلاعاتی اعضای کتابخانه
- تهیه و دانلود کتب الکترونیکی پزشکی
- ثبت نام اولیه اعضای هیات علمی بیمارستان در گوگل اسکالر
- راه اندازی دیوار مهربانی کتاب
ارزیابی و نظارت برنامه های راهبردی و عملیاتی
تهیه و تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی کتابخانه توسط سرپرست کتابخانه و کتابداران انجام می گیرد. برنامه های تدوین شده توسط تیم مدیریت آموزش بیمارستان متشکل از ریاست، مدیریت، معاونت آموزشی و پژوهشی و اعضای هیات علمی گروه های آموزشی بررسی و تصویب می شود. گزارش اجرای برنامه ها به صورت مستمر به اداره بهبود کیفیت بیمارستان ارسال و مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرد. ارزیابی برون سازمانی به صورت سالانه توسط وزارت متبوع انجام می گیرد.