نشست آموزشی ویژه کارورزان جدیدالورود برگزار شد. هدف از این برنامه، آشنایی دانشجویان با الزامات، مسئولیتها و چالشهای دوره کارورزی و آمادهسازی آنان برای ورود به مرحله بالینی تحصیل عنوان شد.
دکتر مینا اکبریراد، متخصص داخلی، دانشیار گروه داخلی و مسئول کمیته دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حاشیه این نشست در گفتگو با وب دا ، با اشاره به تفاوتهای عمده دوره کارورزی با مراحل پیشین آموزش پزشکی، گفت:دوره کارورزی نقطه عطفی در مسیر آموزش پزشکی است؛ چرا که دانشجویان از این مرحله به عنوان عضوی از تیم درمان در بیمارستان فعالیت میکنند و نقش مستقیمی در مراقبت از بیماران خواهند داشت.
وی هدف از برگزاری این نشست را «تبیین مقدمات ورود به دوره کارورزی و آمادهسازی ذهنی و عملی دانشجویان برای ایفای مؤثر نقش خود در محیطهای بالینی» عنوان کرد.
در ادامه برنامه، دکتر مصطفی جعفری، معاون آموزشی پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیان شرح وظایف و مسئولیتهای کارورزان پرداخت. وی بر لزوم مشارکت فعال در ویزیت بیماران، همکاری در روند درمان، رعایت اصول مستندسازی پزشکی و حضور مؤثر در راندها و جلسات آموزشی تأکید کرد.
سپس دکتر ساسان، استاد عفونی اطفال، به تبیین اصول اخلاق حرفهای در کشیکهای بیمارستانی پرداخت. وی حفظ حرمت و رازداری بیماران، مسئولیتپذیری، صداقت در رفتار و همکاری سازنده با اعضای تیم درمان را از ارکان مهم اخلاق پزشکی دانست.
دکتر قاسمی طوسی، متخصص پزشکی قانونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به اهمیت آگاهی کارورزان از مسئولیتهای قانونی و حقوقی در حین انجام وظایف بالینی، بر ضرورت ثبت دقیق اقدامات درمانی، رعایت حقوق بیمار و آشنایی با مقررات نظام پزشکی تأکید کرد.
بخش دیگری از برنامه به آموزش مباحث مرتبط با کنترل عفونت، رعایت اصول ایمنی و مدیریت مخاطرات سلامت در محیط بیمارستان اختصاص داشت. در این بخش، بر اهمیت رعایت بهداشت دست، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، دفع اصولی پسماندهای عفونی، و شناسایی مخاطرات بالینی و شیمیایی تأکید شد.
در ادامه، دکتر نعمتی، مشاور معاون آموزشی دانشگاه، از اجرای طرح جدید «رزیدنتی بدون آزمون» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد. وی توضیح داد که بر اساس این برنامه، دانشجویان واجد شرایط میتوانند در برخی رشتهها از جمله عفونی، اطفال و طب اورژانس بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی، وارد مقطع رزیدنتی شوند.
در بخش پایانی نشست، دکتر نفیسه ثقفی، عضو هیأت علمی دانشگاه، درباره اهمیت سلامت روان در دوره کارورزی سخن گفت و با اشاره به فشارهای روحی ناشی از تغییر سبک زندگی و افزایش مسئولیتها، بر لزوم مراجعه به مراکز مشاوره دانشگاهی و بهرهگیری از حمایتهای همکاران و اساتید در مواقع بحران روانی تأکید کرد.
دکتر مینا اکبریراد در جمعبندی این نشست، ابراز امیدواری کرد که با اجرای چنین برنامههایی، کارورزان بتوانند با آمادگی علمی، اخلاقی و روانی بیشتری به عرصه بالینی ورود کنند و در مسیر حرفهای خود موفقیتهای چشمگیری کسب نمایند.







