ایتا دانشگاه     آی گپ دانشگاه     روبیکا دانشگاه
مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم(عج)
 مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم(عج)

 

راه اندازی پیوند ریه در مشهد تا ریاست انجمن ریه ایران و عضویت در هیأت بورد فوق تخصصی ریه کشور

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

دکتر داوود عطاران، متولد سال ١٣۴۵ در شهرستان قوچان، مسئول بخش ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ( در بیمارستان قائم(عج) ) و عضو هیأت بورد فوق تخصص بیماری های ریه، یکی از اساتید مجرب و متبّحر در حوزه های مختلف آموزش، درمان و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که از سال ١٣٧٢ فعالیت خود را در این مجموعه آغاز نموده و پس از طی دوره های تکمیل مطالعات در کشورهای کانادا و آمریکا، سال ١٣٩٧ ، با همکاری گروه جراحی توراکس نخستین پیوند ریه را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام می دهد، دکتر عطاران همچنین در سال ١٣٧٨ به عنوان نفر اول بورد فوق تخصص ایران معرفی و در دوران هیأت علمی خود مقالات بسیار زیادی را در حوزه بیماری های ریوی به زبان های انگلیسی و فارسی در مجلات و ژورنال های مختلف منتشر و سخنرانی های متعدی در کنگره های بین المللی داخلی و خارجی ارائه و همچنین از سال ١٣٩٧ به مدت چهار سال به عنوان رئیس انجمن ریه ایران فعالیت نموده است، پایگاه خبری وبدا، در راستای تکریم و پاسداست جایگاه اساتید با سابقه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی داشته با دکتر داوود عطاران که شرح آن را در ادامه می خوانید: 

وب دا: لطفا خود را براي مخاطبان اين گفتگو معرفي و شرح مختصري از سوابق تحصيلي دوران مدرسه و دانشگاه  عنوان بفرماييد ؟

من دکتر داوود عطاران هستم، در سال ١٣۶٣ مدرک دیپلم را در شهرستان قوچان اخذ کردم و در ادامه موفق به ورود به رشته پزشکی شدم. از سال ۶٣ تا اواخر سال ۶٩ دوره پزشکی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گذراندم و از اواخر سال ١٣۶٩ به صورت مستقیم، وارد دوره تخصص داخلی شدم .

وب دا: دوره تخصص را هم در دانشگاه مشهد گذراندید؟

بله... دوره تخصص داخلی را در دانشگاه علوم پزشکی سپری کردم و پس از موفقیت در امتحانات بورد تخصصی داخلی، عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده و به عنوان اولین عضو گروه جنرال داخلی در بخش اورژانس داخلی، مشغول به فعالیت های آموزشی، پژوهشی و درمانی شدم.

در سال ١٣٧۶ موفق به پذیرش در دوره فوق تخصصی بیمارهای ریه و آی سی یو دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدم و در ادامه سال ١٣٧٨ ضمن کسب رتبه اول کشوری موفق به اخذ بورد فوق تخصص ریه و آی سی یو در کشور شدم و از سال ١٣٧٨ در بخش ریه و مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به فعالیت بودم.

وب دا: در مورد فرصت مطالعاتی خود در خارج از کشور هم توضیح بفرمایید؟

 در سال ١٣٨۰ دوره تکمیلی را در دانشگاه تورنتو کانادا به مدت شش ماه گذراندم، در آنجا دوره آی سی یو، پیوند و بیماری های خواب را سپری کردم و در طی این مدت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیمارستان قائم(عج) مشغول به فعالیت بودم.

در سال ١٣٩۰ نیز یک دوره تکمیلی دیگر در دانشگاه UCLAآمریکا برای دوره پیوند ریه، آی سی یو و بیماری های نسج بینابینی ریه را گذراندم و بعد از آنکه از سفر علمی برگشتم موفق شدم با همکاری همکاران گروه جراحی توراکس آقای دکتر باقری و سایر همکاران اولین مورد پیوند موفقیت آمیز ریه را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوران قبل از کرونا به انجام برسانیم.

وب دا: نخستین پیوند ریه در چه سالی انجام شد؟

اولین پیوند موفقیت آمیز ریه در سال ١٣٩٧ صورت گرفت و بعد از آن با همه گیرشدن بیماری کرونا مدتی فعالیت های بخش پیوند ریه علوم پزشکی مشهد تعطیل شد و از سال گذشته مجدد فعالیت های این بخش را آغاز کردیم و در حال تشکیل لیست بیماران پیوند ریه هستم.

وب دا: تا كنون چه مسئوليت ها و در چه حوزه هايي  بر عهده  داشته ايد؟

در حال حاضر در بیمارستان قائم(عج) به عنوان استاد گروه داخلی و ریه و مسئول بخش ریه دانشگاه مشغول فعالیت هستم و همچنین عضویت در گروه بورد فوق تخصص بیماری های ریه کشوری را هم در تهران دارم و هرساله در پذیرش و امتحانات دستیاران فوق تخصص ریه مشارکت دارم. همچنین سابقه معاونت تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیر گروه داخلی دانشگاه و ریاست بخش داخلی بیمارستان قائم(عج) را بر عهده داشته ام.

از سال ١٣٩٧ به مدت چهار سال نیز به عنوان رئیس انجمن ریه ایران در تدوین برنامه های آموزشی و پیشبرد  اهداف صنفی همکاران فوق تخصص ریه کشور فعالیت داشتم.

وب دا: با توجه به فعاليت دانشگاه در سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان حفظ ارتباط اين سه حوزه، از نگاه شما تا چه حد اهميّت دارد و اساسا آيا مي توان اين سه حوزه را الويت بندي كرد؟

آموزش، پژوهش و درمان جایگاه خاص خود را دارد و کمبود هر کدام در واقع یک سیستم دانشگاهی را دچار نقصان خواهدکرد و هر سه حوزه مکمل یکدیگر هستند، باید آموزش وجود داشته باشد تا از طریق آن به رده های مختلف، دانشجویان، دستیاران و دستیاران فوق تخصص بتوانیم آخرین یافته های علمی را منتقل کنیم و خود را به روز نگه داریم، از طرفی حوزه درمان بسیار مهم است تا مطالب تئوریک آموزش، را بتوانیم بر بالین بیماران با بهترین روش انجام دهیم؛ ضمن اینکه پژوهش هم مهم است تا ما بتوانیم با بهره گیری از ژورنال ها و آخرین یافته های علمی که در کشورمان و دنیا مورد پژوهش قرار می گیرد را در حوزه های آموزش و درمان استفاده نماییم؛ لذا هر سه این حوزه در جای خود اهمیت زیادی دارند.

وب دا: با توجه به تجربه اي كه در فضاي شغلي خود در دانشگاه داشته ايد، تصور مي كنيد چه اقدامات و برنامه ريزي هايي مي تواند به هر چه بهتر شدن اين فضا كمك كند؟

با توجه به رسالت ما به عنوان عضو هیأت علمی، وظیفه داریم که خودمان و سیستمی را که در آن فعالیت می کنیم را به روز نگه داریم و از آخرین اقدامات تشخیصی و درمانی بهره ببریم و سعی کنیم آخرین دستگاه ها و تکنولوژی هایی که در دنیا در امر تشخیص و درمان برای بیماران انجام می شود را داشته باشیم، متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم خود را به روز نگه داریم، در سال های اخیر با کمک خیّرین و سایرین ارگان ها توانسته ایم، جذب بودجه قابل توجهی داشته باشیم و در همین راستا توانسته ایم، دستگاه ایباس و همچنین دستگاه سونوگرافی پیشرفته که هم اکنون در بخش مگا آی سی یو بیمارستان قائم(عج) وجود دارد را بتوانیم تهیه کنیم تا از این طریق بتوانیم به امر آموزش و درمان بیماران کمک کنیم. اما وظیفه دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای مربوطه در این امر مهم بایستی فعال تر عمل کنند، در غیر اینصورت فاصله ما با سایر کشورهای منطقه زیادتر خواهد شد.

وب دا: با توجه به نقش مهم و اثرگذار اساتيد در فضاهاي مختلف آموزشي، پژوهشي و درماني دانشگاه از نگاه شما يك استاد موفق در اين حوزه ها چه شاخصه هايي دارد؟

ویژگی های یک هیأت علمی برتر و شاخص در حوزه های آموزش، پژوهش و درمان این است که ارتباط مناسب با فراگیران را داشته باشد و بتواند علم خود را به خوبی به صورت علمی و عملی به دانشجویان خود منتقل کند و عملا بتواند کسانی را که پرورش می دهد، از نظر اخلاقی و علمی در جایگاه شایسته باشند و همچنین گروه خود را در بروز کردن تجهیزات و آموزش در بیشترین حد ممکن قرار دهد و به آن چه که در محیط کارش انجام می شود بی تفاوت نباشد و حتما ما باید سعی کنیم ضمن مطالبه از دانشگاه، ارتباطات با خیّرین و مجموعه های خارج از دانشگاه را برای به روزرسانی امکانات گروه داشته باشیم.

متأسفانه در سال های اخیر به علل مختلف، ارزش و  احترامی که در گذشته برای پزشک به عنوان یک حکیم وجود داشته، تنزل پیدا کرده و از طرفی کاهش تعرفه ها باعث شده جایگاه این رشته تنزل یابد و کیفیت خدماتی که به بیماران ارائه می شود نیز تنزل یابد و به همین دلایل متأسفانه دانشجویان بی انگیزه شده اند و در سال های اخیر موج مهاجرت دانشجویان به کشورهای دیگر افزایش یافته و این مایه تأسف است و همان طور که گفتم باید جایگاه حرفه پزشکی در جامعه ارتقاء پیدا کند، رسانه ها و نهادهای دولتی می توانند خیلی مؤثر باشند، بهبود تعرفه ها و وضعیت معیشت دستیاران و پزشکان باید ارتقاء یابد تا بتوانند انگیزه برای ماندن و ادامه فعالیت در کشور عزیزمان را داشته باشند.

وب دا: آيا خانواده هم در پيشرفت هاي تحصيلي و كاري شما نقش داشتند؟

در دوران تحصیل حمایت خانواده ام خیلی مؤثر بود و بعد از ازدواج، همسرم به عنوان مشوق اصلی من در ادامه تحصیل طی دوره های تکمیلی خارج از کشور بوده است، و درهمین جا از زحمات ایشان و خانواده تشکر می کنم.

وب دا: چند فرزند دارید؟

من دو فرزند پسر دارم پسر بزرگم که پزشک عمومی است و یکسال است که فارغ التحصیل شده و پسر دیگرم  مشغول به تحصیل است.

وب دا: اوقات فراغت خود را به  چه فعاليت هايي مشغول هستيد؟

اوقات فراغتم را سعی می کنم به مطالعه، پیاده روی، شنا و حضور در جمع خانواده و بستگان سپری می کنم.

 

منوی موبایل