ایتا دانشگاه     آی گپ دانشگاه     روبیکا دانشگاه
مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم(عج)
 مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم(عج)

 

جلسه دوره توجیهی دستیاران جدیدالورود در تالار شهید چمران

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 جلسه دوره توجیهی روز پنج شنبه بیست و هشتم مهرماه با حضور جععی ازمسئولین و کارشناسان  و دستیاران جدیدالورود  ، در تالار شهید چمران برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر موهبتی ، معاون آموزش سلامت، ورود دستیاران را به این عرصه تبریک گفت و برای آنان آرزوی موفقیت نمود .

 

وی همچنین ضمن معارفه همکاران اداره خدمات آموزش، مقررات داخلی بیمارستان و نحوه ارتباط درون و برون سازمانی  گفت: دستیاران با تعامل و همکاری و ارائه پیشنهادات  خود می توانند دربهبود و ارتفاء این حوزه نقش موثری داشته باشند.

 

خانم سعادتی ،مدیر خدمات پرستاری نیز ضمن خیر مقدم به دستیاران سال اول  اظهار داشت: برگزاری دوره های توجیهی جهت  آشنایی دستیاران با محیطهای بیمارستانی و قوانین و دستور العمل ها را در کاهش چالشها بسیار موثر دانست.

مدیر خدمات پرستاری ضمن پرداختن به کلیات و دستورالعمل ها و قوانین این مرکز گفت: دانشجویان و دستیاران در تمامی محیطهای آموزشی، پژوهشی و درمانی و فضاهای آموزشی مشمول و ملزم به رعایت قوانین و آیین نامه و شیوه های رفتار و پوشش اخلاق حرفه ای می باشند.

وی همچنین با تاکید بر حساس بودن شغل پزشکی به خصوص دوره دستیاری ، داشتن صعه صدر و تکریم بیماران ، مدیریت بحران در جهت فراهم آوردن محیط امن و سالم و نیز رعایت مستند سازی در طی دوره درمان بیماران را نیز حائز اهمیت خواند.

 

 خانم دکتر جباری، کارشناس ADR  معاونت غذا و دارو در این جلسه ، در مورد اهداف اصلی فارما کوویژیلانس ، عوارض ناخواسته دارویی قابل پیشگیری و این که چگونه ADR  را گزارش دهند توضیحاتی را برای دستیاران ایراد نمود و گفت: با شناسایی سریع و به هنگام عوارض دارویی جدید و ناشناخته می توان از وقوع عوارض دارویی تا حدودی پیشگیری کرد و مرگ و میر ناشی ازعوارض آن را کاهش داد.

او همچنین با بیان عوارض نا خواسته دارویی قابل پیشگیری گفت: خطاهای دارویی ممکن است به نحوه عملکرد کادر درمان ، فرآورده دارویی ، فرآیندهای مصرف فرآورده مربوط باشد.

خانم دکتر جباری همچنین در مورد این که کلیه شاغلین حرف پزشکی می توانند از عوارض و خطاهای دارویی مشاهده شده  را به مرکز ثبت و بررسی  عوارض ناخواسته داروها به معاونت غذا و داروی وزارت گزارش دهند .

 

دکتر سید رضا احمدی  مسئول پایش درمان و رئیس بخش اورژانس مرکزی نیز ضمن آرزوی سالی پربار برای دستیاران سال اول، ارائه پیشنهادات ، نقطه نظرات و همراهی آنان با تیم آموزش درمان را در راستای اصلاح و بهبود فرایندها بسیار موثر دانست و بر این همکاری تاکید نمود.

 

خانم دکتر مظلوم خراسانی ، مسئول کتابخانه در این جلسه نیز با عنوان قوانین کتابخانه ، منابع وامکانات، شرایط عضویت ، کتابخانه را یکی از مهمترین ارکان بیمارستان دانست و گفت همکاران کتابخانه تلاش می کنند با ارائه خدمات متنوع در راستای حمایت از برنامه های آموزشی، پژوهشی و درمانی و بر اساس استاندارد های کتابخانه های بیمارستانی ،  به عنوان غنی ترین کتابخانه درسطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد عمل  نمایند.

هادی حسین زاده مسئول آمار و مدارک پزشکی  با بیان اینکه  بیمارستان یکی از منابع اصلی اطلاعات مراقبت سلامت، پرونده پزشکی بیماران است گفت: پرونده پزشکی بیمار مهمترین ابزار ذخیره و بازیابی اطلاعات و آنالیز مراقبت های بهداشتی و درمانی است .

وی گفت : مراکز آموزشی و درمانی علاوه بر ارائه خدمات به بیماران اقدام به آموزش دانشجویان و دستیاران در رشته های مختلف نموده و بیشترین مراکز طرف قرارداد بیمه های پایه را تشکیل می دهند و مجاز به دریافت تعرفه دولتی از بیمه شدگان و معاف از پرداخت مالیات می باشند.

حسین زاده در پایان سخنان ، درباره دستور العمل های رسیدگی به اسناد اعمال جراحی ، تعرفه خدمات پرستاری ، ضریب ریالی جزء حرفه ای در بخش دولتی  سال 1401 ، هزینه اقامت در بیمارستانهای دولتی سال  جاری را نیز ارائه کرد.

 

دکتر حسن مهراد مجد مسئول واحد توسعه تحقیقات بالینی ضمن خیرمقدم و معلرفه اعضای هیات علمی پژوهشی و مرکز تحقیقات ، به بیان آموزش ها و کارگاه های توانمند سازی پرداخت.

مسئول واحد توسعه تحقیقات بالینی در ادامه گفت: مرکز قائم (عج) دارای امکانات آموزشی و پژوهشی فراوانی می باشد که فراگیران و دستیاران می توانند از این امکانات در راستای پیشبرد و ارتقاء علم استفاده نمایند.

او همچنین به اهمیت ایده های مقاله نویسی در ارائه بهتر پروپوزال تاکید کرد و از دستیاران خواست در زمینه کیفیت بررسی و تحقیقات پژوهشی از مشاوره ها و راهنمایی های همکاران واحد توسعه بهره ببرند.

دکتر صادق نژاد کارشناس ایمنی بیمار گفت: یکی از اهداف مهم ایمنی بیمارجلوگیری از آسیب و حوادث وارده بیمار  در طول مدت زمان بستری می باشد.

او همچنین با تاکید برحضور در جلسات و کمیته های   Rcaجهت آشنایی دستیاران با فرایندها گفت: واحد ایمنی بیمار با نظارت بر عملکرد سیستم اموزشی و گزارش دهی اتفاقات و حوادث ناخواسته می تواند با اصلاح فرایندها و اجرای اقدامات اصلاحی در راستای ایمنی بیمار و کارکنان بسیار موثر بوده است.

خانم ریاحی کارشناس کنترل عفونت گفت : این واحد در کنترل عفونت های بیمارستانی و ارتقاء کیفیت مراقبت های بهداشتی بیمار تشکیل شده است.

کارشناس کنترل عفونت ضمن آموزش صحیح شستن دست ها ، رعایت بهداشت دست را یکی از مهمترین موازین پیشگیری از انتقال عفونت در بیمارستان خواند.

 

دکتر بهرام شهری مسئول واحد توسعه آموزش بالینی و مسئول آموزش تخصصی و فوق تخصصی گفت: مسئولیت این  واحد نظارت آموزش و نظارت بر عملکرد دستیاران است ، او  همچنین به اهمیت استفاده از اتیکت و روپوش رسمی در تمامی ساعات حضور در بیمارستان ، حداکثر ساعات کشیک ،شرح حال نویسی و اخلاق حرفه ای توضیحاتی را رائه کرد و گفت: اخلاق حرفه ای 30 ساعت می باشد که توسط گروه آموزشی و معاونت آموزشی  به دستیاران ارائه می شود و اگر آنها موفق به کسب نمره لازم نشوند مجاز به شرکت در آزمون ارتقاء نخواهند بود.

او همچنین گفت: دستیاران در ماههای اول حتما لازم است شرح حال گیری بیماران را تحت نظارت فراگیران با تجربه انجام دهند و در پرونده شرح حال با مهر و تایید آسیستان باشد.

 

در این مراسم خانم پرویزی مسئول اچ آی اس ضمن معارفه واحد خود در مورد سیستم اطلاعات بیمارستانی  (  HIS)  پکس ،مرورگرهای کروم و موزیلا توضیحاتی را ارائه نمود .  

 خانم سیستانی مسئول نسخه نویسی الکترونیک ضمن معرفی واحد و عملکرد ،راههای ارتباطی دستیاران جدیدالورود درخصوص اهمیت نسخه نویسی توضیحاتی را دادند و به سئوالات مطرح شده دستیاران  نیز پاسخ داد . 

در پایان این جلسه نیز عیدی مسئول آموزش خدمات آموزشی و دانشجویی توضیحاتی در مورد ثبت تردد،نحوه محاسبه  قاصدک و کارانه حرفه ای و کمک جراحی و درصدهای قابل پرداخت برای دستیاران  بر اساس شاخص های گروههای آموزشی، فرایند رسیدگی به شکایات و ارائه پیشنهادات امور رفاهی نیز  سخنانی را ایراد نمود .

 

 

                                                

 

 

منوی موبایل