منوي اصلي

مرکز آموزشی ،پژوهشی ودرمانی قائم (ع) معاونت آموزشي کمیته فراگیران


کمیته فرگیران مرکز قائم (عج)

کانون تعامل و مشارکت فراگیر در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی

مسئول کمیته: دکتر محمد اصل زارع

دبیر کمیته: دکتر مصطفی احمدی

با توجه به اين كه دانشجويان مخاطبین اصلي آموزش دانشگاه ها هستند و مسلما بیش از سایرین کمبودها، مشکلات و معضلات آموزشی را حس می کنند، لازم است ساز و کار مناسبی جهت بهره گیری از نظرات آنان برای بهبود نظام آموزشی تشکیل شود؛ بنابراین کمیته فراگیران به عنوان زیر مجموعه ای از معاونت آموزشی و پژوهشی مرکز قائم(عج) به منظور مشارکت دانشجویان در ارتقاء آموزش راه اندازی شد و اهداف خود را در ارتقای کیفیت آموزش بالینی با مشارکت دانشجو دنبال می کند. این کمیته در نظر دارد با رایزنی و هم اندیشی فراگیران نقش سازنده ای در توسعه آموزش پزشکی ایفا کند. کمیته فراگیران ماموریت دارد تا مسائل و مشكلات موجود در فرايندهای آموزشي را که مربوط به اعضاي هیئت علمي، دانشجويان و برنامه‌ريزي های آموزشي از ‌جمله امكانات آموزشي و عوامل اجرايي و...  می باشد را شناسایی و برطرف کند و در تعامل با واحد توسعه آموزش بالینی در بهینه سازی و طراحی فرصت های آموزشی مشارکت نمایند. همچنین با انتقال مشکلات، انتقادات و پیشنهادات دانشجویان از طریق معاونت آموزشی و پژوهشی مرکز قائم(عج) به سطوح مدیریت کلان آموزشی دانشگاه بپردازد.

معاونت آموزشی مرکز قائم(عج) در صدد است با بکارگیري راهکارهای توسعه مشارکت فراگیران در طراحی فرصت های آموزشی و پایش کیفیت آموزش بالینی، این مرکز را در راستاي دستیابی به مرتبه " اولین مرجع قابل اعتماد جهت فراگیران " راهبري نماید.

 مسئول کمیته: دکتر محمد اصل زارع

دبیر کمیته: آقای حسن عیدی بایگی

دستیاران ارشد فوق تخصصی و فلوشیپ گروه های آموزش بالینی

دستیاران ارشد گروه های آموزش بالینی

نماینده کارآموزان و کارورزان

نماینده دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی

 

اهداف

1. تبیین نقش موثر دانشجو در آموزش

2. تبیین مبانی اخلاق حرفه ای و نوع تعامل بین استاد و دانشجو

3. راهکار های توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشی

4. انگیزش دانشجویان با مشارکت در نظام آموزشی

5. افزایش کیفیت آموزش بالینی با مشارکت دانشجو در طراحی فرصت های آموزشی

6. رفع چالشهای آموزش بالینی با مشارکت دانشجو در طراحی فرصت های آموزشی

7. عملکرد مبتني بر شواهد در ارزشيابي آموزشي و فرايندهاي ياددهي-يادگيري با مشارکت دانشجویان

8. طراحی تجهیزات آموزشی با مشارکت دانشجویان

 شرایط عضویت داوطلبانه دانشجویان در کمیته فراگیران

1. داشتن دغدغه و علاقه نسبت به مسائل آموزشی
2. داشتن ایده های نو برای ارتقای آموزش
3. داشتن توانایی برقراری ارتباط موثر با سایر دانشجویان
4. داشتن روحیه تحول گرا و آرمان خواه به خصوص در مسائل آموزشی
5. پایبندی به رعایت اخلاق حرفه ای
6. داشتن معدل کل بالای 15

 شرح وظایف

1. زمینه سازی برای بهره گیری از خلاقیت و طرح ها و ایده های نوآورانه آموزشی دانشجویان

2. انتقال مشکلات, انتقادات و پیشنهادات دانشجویان در حیطه های آموزشی

3. تعامل و تبادل تجارب و فعالیت های دانشجویان در حیطه های آموزش پزشکی

4. ایجاد فرهنگ مشارکت و احساس مسئولیت در بین دانشجویان برای ارتقای کیفیت آموزشی

5. بستر سازی برای تعامل آگاهانه،علمی و فعال دانشجویان با نظام آموزشی جاری در جهت ارتقاء برنامه های آموزشی

6. تلاش در جهت انجام پژوهش در مسائل آموزش پزشكي و به كارگيري نتايج در فعاليت هاي مورد نياز

  نحوه تعامل اعضاء کمیته

1. اعضای منتخب دانشجویی هر رشته موظف هستند, نظرات و پیشنهادات دانشجویان رشته مربوط به خود را در خصوص مسائل آموزشی اخذ و به دبیر کمیته فراگیران ارائه دهند.

2. دبیر کمیته فراگیران موظف است, نظرات و پیشنهادات دانشجویان را اخذ و به واحد توسعه آموزش بالینی ارائه نماید.

3. طی جلساتی اعضا اصلی کمیته فراگیران، معاون آموزشی و پژوهشی مرکز، رئیس اداره خدمات آموزشی، کارشناس واحد توسعه آموزش بالینی  به بحث و نتیجه گیری در مورد مسائل جاری می پردازند.

4. دبیر کمیته موظف است در هر ماه حداقل دو جلسه با حضور اعضا تشکیل نماید و تصمیمات مرتبط با حوزه ریاست، مدیریت و مسئولین آموزشی گروه ها را جهت هر چه سریع تر اجرائی شدن پیگیری نماید و آنهایی را که نیاز به طرح در سطح دانشگاه و یا دانشکده پزشکی دارد را به واحد توسعه آموزش بالینی ارائه نماید.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.